زکات علم من

تبلیغاتــــ advertising

آخرین مطالب سایت زکات علم من


سپاهان درب
افشای تلاش ناکام گوگل برای خرید ۳۰ میلیارد دلاری اسنپ
ترکمنستان، انتخاب چین برای خط لوله چهارم
رابطه جالب هندی‌ها و ترویست‌ها!

بسم الله الرحمن الرحیم


با سلام..

در این سلسله مقالات که این اولیش هست سعی دارم بصورت خلاصه و چکیده و دسته بندی شده در حد فهم و درک خودم و در حد اطلاعات ناقص خودم که بصورت تجربی به دست اومده و حاصل هیچ دانشگاه و کلاس خاصی نیست، در ارتباط با انیمیشن سه بعدی مطالبی رو بنویسم. امیدوارم به کار دوستان بیاد. صحت هیچکدوم از مطالب ذکر شده رو بصورت صد در صد تضمین نمی کنم و همونطور که گفتم تجربیات حقیر بعد از 9 سال فعالیت در حوزه انیمیشن هست. پیشاپیش از هر نقد و نظری صمیمانه استقبال می کنم.


خوب همونطور که میدونید ما هفت رشته ی کلاسیک ادبی داریم. حتما شنیدید که از سینما بعنوان هنر هفتم یاد می کنند. باید بگم به این هفت هنر یک هنر دیگه هم جدیدا اضافه شده به نام انیمیشن. البته جدیدا منظورم حدود 100 سال اخیر هست! حالا 200 سال اینور و اونور!


هنر هشتم رو من به دو دسته کامپیوتری و غیر کامپیوتری تقسیم می کنم. این دسته بندی رو خودم تاحالا جایی ندیدم! این یک دسته بندی کلی هست هر چند انواع و اقسام انیمیشن داریم که با یه سرچ ساده میتونید جزییات کامل اونو با تاریخچه و .. بخونید اما چون میدونم شما هم مثل من کم حوصله اید و دوست دارید زودتر شر این مقاله کنده بشه یه راست میرم سر اصل مطلب!


خب از میون دو دسته که عرض کردم چون بنده از انیمیشن غیر کامپیوتری چیزی سر در نمیارم میریم سراغ تنها گزینه یعنی انیمیشن کامپیوتری. که اون رو هم دو دسته می کنم دو بعدی و سه بعدی. و باز چون از دو بعدی چیزی سر در نمیارم میریم سراغ سه بعدی!

دو بعدی سه بعدی

به همین راحتی از میون هزاران رشته در انیمیشن یکیش رو انتخاب کردیم! اینو یادتون باشه ذره بین تا وقتی نور رو متمرکز نکنه نمیتونه بسوزونه و شما هم تا وقتی توی یک رشته تخصص پیدا نکنی نمیتونی به موفقیت چشمگیری دست پیدا کنی پس مثل من و اکثر الناس نباش که از هر دری یه چیزی یاد گرفتم و آخر کار هیچکدوم به دردم نخورد!!!


خوب، بریم سراغ انیمیشن کامپیوتری. اینطور انیمیشن ها با یک سری نرم افزار های بخصوص ساخته میشن که معروفترین اونا به ترتیب معروفیت در ایران عبارتند از:

3Ds Max

Maya

نرم افزار های دیگه ای هم هستند از قبیل Softimage XSI و Houdini و Cinema 4D و ... که تصور بنده این هست بیش از 99 در صد ملت دارن با همون دوتای اول کار می کنن پس ما هم راه راست رو میریم. 


از میون این دو تا نرم افزار: تری دی استودیو مکس (که از این به بعد بهش میگیم مکس) و مایا، حقیر به مایا مسلط هستم که کم کم با هم مطالب و مباحث رو پیگیری می کنیم.


فکر میکنم برای اینکه بتونم بصورت مرموزانه و موذیانه ای(!) اعتماد شما رو به مطالبم جلب کنم بهتر باشه چند تا از کارهامو ببینید.. سعی میکنم طوری آموزش بدم تا شما هم به این حد برسید ان شا الله، هر چند این نمونه کارها، کارهای خیلی قوی و حرفه ای به حساب نمیاد بیشتر در حد متوسطه ولی دیدنشون خالی از لطف نیست:

طراحی سه بعدی:
cgart.ir/fa/gallery-sort-by-date/451/all/all/all 
طراحی سه بعدی:
negarkhaneh.ir/~sarbazemam/Gallery/?abmid=6615&type=n&date=a&c=30 
انیمیشن:
aparat.com/video/video/listuser/dashboard/yes/username/rasoulvalli 

خوب اینجای کار فکر میکنم یه نکته خیلی قدیمی و مهم رو بهش اشاره کنم خوب باشه. یک سوالی که همیشه از آدم پرسیده میشه همه جا حرفش هست شاید شما هم شنیده باشید و در دنیا هم دیده م دهان به دهان می گرده اونم این که:

مکس بهتر است یا مایا؟!


باید بگم این یک سوال خیلی مسخره و ابلهانه و به دور از خرد و تدبیر و امید(!) هست که جواب اون ساده هست. برای درک بهتر پاسخ این سوال به اطلاعات جلسه بعد نیاز داریم اما در این حد بدونید که نرم افزاری که شما باهاش کار می کنید کمتر اهمیت داره بلکه توانایی شما در استفاده از اونه که مهمه. این دو نرم افزار تقریبا قدرت یکسانی دارند بطوریکه هر کاری میشه با اونها انجام داد! منتهی هر کدوم برای نوعی از کار بهینه شده اند. 


و فردی که حرفه ای باشه هیچوقت در زندان یک نرم افزار خودش رو محصور نمی کنه بلکه با یک کاغذ و مداد هم میتونه اثری هنری خلق کنه. 


شما در انیمیشن متخصص یک نرم افزار نیستید بلکه متخصص یک رشته ی خاص هستید که میتونید هنرتون در اون رشته رو با هر نرم افزاری به رخ بکشید. و مهم تر از همه دونستن اصول اون رشته و تخصص هست وگرنه چند تا ابزار که در نرم افزار موجوده رو براحتی میشه فرا گرفت.


برای مثال فرض کنید شما متحرک ساز هستید یعنی کسی که شخصیت هارو حرکت و در واقع بازی میده. شما باید بتونید این کار یعنی حرکت دادن کاراکتر ها رو در مکس یا مایا انجام بدید گرچه از بقیه تخصص ها مثلا ساخت محیط یا نورپردازی در هیچکدوم از این نرم افزار ها ممکنه چیزی ندونید. به همین سادگی!


امیدوارم توضیحاتم ساده و خلاصه بوده باشه به هر حال صمیمانه منتظر سوالات شما هستم.

یا حق.

بخش نظرات براي پاسخ به سوالات و يا اظهار نظرات و حمايت هاي شما در مورد مطلب جاري است.
پس به همين دليل ازتون ممنون ميشيم که سوالات غيرمرتبط با اين مطلب را در انجمن هاي سايت مطرح کنيد . در بخش نظرات فقط سوالات مرتبط با مطلب پاسخ داده خواهد شد .
شما نيز نظري براي اين مطلب ارسال نماييد:
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
i> http://pnuna.avaxblog.com/
  • http://wp-theme.avaxblog.com/
  • http://niushaschool.avaxblog.com/
  • http://miiniikatahamii.avaxblog.com/
  • http://sheydaw-amirhoseiwn.avaxblog.com/
  • http://akhbar-irani.avaxblog.com/
  • http://tanzimekhanevadeh.avaxblog.com/